‘Hybride werken. Van noodoplossing naar het nieuwe werken’.

Tijdens de coronapandemie ontstond er noodgedwongen een nieuwe trend; thuiswerken. Niet veel later, toen men weer met richtlijnen en in blokken naar kantoor mocht, werd ‘thuiswerken’ omgetoverd tot ‘hybride werken’.

Hybride werken. Wat is dat eigenlijk?

In tegenstelling tot wat er nog vaak gedacht wordt, is hybride werken meer dan thuiswerken. Het is een combinatie van thuiswerk afgewisseld met werken op kantoor. Maar, hybride werken is ook werken op andere locaties, zoals in de trein, in de bus, bij een klant op kantoor, op een zolderkamer bij oma, in de wachtkamer bij de tandarts enzovoorts. Het is werken op elke denkbare plek terwijl je in verbinding staat met je collega’s en werk. Het is letterlijk overal kunnen werken.

Het nieuwe werken.

Tijdens de coronapandemie werd hybride werken het ‘nieuwe werken’. Personeel wisselde thuiswerken af met werken op kantoor. Voor veel organisaties een gunstige ontwikkeling. Er werden minder kosten gemaakt. Minder reiskosten, lagere energiekosten en zelfs op het aantal koppen koffie werd bespaard.

Toch weer terug naar kantoor.

Ondanks de voordelen van hybride werken, wilden weer veel personeel graag naar kantoor na de piek van de coronapandemie. Men wilde weer sociaal contact, even weg van huis, focus op werk en efficiënt werken. Geen wasmachine die tussendoor piept, vragende kinderen en een slecht zittende eetkamerstoel.

Werkgevers zagen dat hybride werken wel zitten, maar hadden hier en daar wat twijfels. Personeel wilde enerzijds weer naar kantoor, anderzijds wilden ze de flexibiliteit om thuis of elders te werken.

Voor werkgevers was en is het een lastig vraagstuk; hybride werken. Iets wat voor de coronapandemie nog in de kinderschoenen stond werd ‘ineens’ een vast onderdeel binnen het HR beleidsplan

Een goed werkend hybride werken beleid.

Het is niet gek dat veel werkgevers het lastig vinden om een goed en werkend hybride werken beleid op te stellen én te handhaven. Want hoe voorzie je in alle behoeften? Ook in die van jouwzelf als organisatie?

‘Een hybride werken beleid hoort thuis in een HR beleid en HR beleidsplan. Hierin maak je inzichtelijk welke afspraken, regels en normen en waarden de organisatie naleeft. Het geeft ook de rechten en plichten van je personeel weer in het kader van hybride werken.’

Een oververhitte arbeidsmarkt en hybride werken.

In dit blog geven we  een tip die van pas komt bij het opstellen van een werkbaar en makkelijk na te leven hybride werken beleid. En, mooi meegenomen, dit beleid zorgt voor tevreden personeel.

Dat is fijn in een oververhitte arbeidsmarkt waarbij personeel behouden belangrijker is dan personeel aantrekken.

Wegnemen van aannames.

De belangrijkste stap naar een goed en werkend hybride werken beleid is het wegnemen van aannames.

In dit blog nemen we de meest voorkomende aannames onder de loep:

Correct! Hybride werken is meer dan dat. Het is een combinatie van werken op kantoor en op andere, willekeurige locaties waar je in verbinding staat met je werk en collega’s. Hybride werken is alleen van kracht als het werken op kantoor en elders in balans is. Deze balans moet worden vastgesteld. Is het wenselijk dat personeel twee dagen op kantoor werken en de resterende dagen elders? Leg dit vast. Het voorkomt onduidelijkheden en zorgt ervoor dat het hybride werken beleid ook daadwerkelijk werkt.

Klopt! Je kunt als werknemer niet adhoc je vaste kantoordag omwisselen voor een hybride thuiswerkdag. Toch? Of wel?

Tip: Het is belangrijk in het hybride werken beleid duidelijkheid te verschaffen. Zo maak je overzichtelijk welke dagen vaste kantoordagen zijn en welke dagen er hybride kunnen worden ingezet. Zo blijft de grip op personeel en het team behouden.

Ook afspraken rondom het adhoc schakelen in dagen kunnen worden vastgelegd. Wanneer heeft personeel recht om adhoc hybride te werken? Is dit wanneer de auto kapot is, er een kind ziek is of omdat er een pakketje thuis wordt afgeleverd? Stel richtlijnen op.

Houd je dit aspect liever open binnen je beleid? Dat kan natuurlijk ook. Uit onderzoek blijkt dat personeel dat de mogelijkheid krijgt adhoc te wisselen van dagindeling, effectiever werkt en een hogere inzet toont. Zo wordt er tussendoor ook op dagen buiten de contractuele dagen gewerkt en is men bereid net iets meer te doen. Het heeft zodoende effect op de gunfactor.

‘Afspraken maken je beleid helder en sterk. Het geeft overzicht en rust. Kaderen mag!’ 

Yes. Dit klopt! Normaliter krijgt personeel dat alle werkdagen naar kantoor komt bij bepaalde reisafstand reiskostenvergoeding.

Door thuis te werken kan personeel dit mislopen en als het elders werkt heeft het wellicht recht op meer reiskostenvergoeding. Hoe ga je hier als organisatie mee om en wat leg je vast in je beleid?

Ook dit klopt. De inzet van personeel dat elders werkt is niet direct meetbaar. Hier gaat het in veel gevallen dus om een extra dosis vertrouwen in je medewerkers. Vertrouwen in dat zij daadwerkelijk de uren werken die overeengekomen zijn en doen wat ze moeten doen.

Onderzoek heeft aangetoond dat het merendeel van de hybride werkers effectiever werkt door de mogelijkheid hybride te werken. Vooral het vertrouwen dat zij van hun werkgever krijgen heeft positief effect op hun inzet en effectiviteit. Vertrouwen hebben in je personeel heeft dus direct effect.

Onjuist! Je mag je personeel niet verplichten hybride te werken (tenzij bij wet geregeld zoals tijdens de Coronapandemie). Ondanks de voordelen voor de organisatie. Bij hybride werken is het van belang dat de medewerker zichzelf prettig voelt.

Als een medewerker het fijner vindt om elke dag naar kantoor te komen, ondanks de reisafstand of het file rijden, dan is dit zijn of haar goed recht. Hybride werken is niet voor iedereen passend. Zo kunnen medewerkers er ook eenzaam, passief of depressief van worden. Het is zodoende van belang dit met medewerkers te bespreken en er rekening mee te houden.

Zoals je leest, kent hybride werken vele voordelen. Ook voor jouw organisatie. Start je ook graag met hybride werken en neem je het graag op in je HR beleid maar weet je niet waar of hoe te beginnen? Dan kan ons HR advies jou goed van dienst zijn. 

Ben je benieuwd welke voordelen en neem je hybride werken graag op in je HR beleid?  Meld je aan via hr@we-flex.nl. We-Flex helpt je graag vooruit!

Scroll naar boven